Forsikringsorganisationen ”The Insurance Institute for Highway Safety” tildeler japanske Subaru ”Top Safety Pick”

Af Subaru

Den japanske producent af firehjulstrukne personbiler, Subaru, har en målsætning om at fremstille verdens sikreste biler.

Nu har også den amerikanske organisation IIHS samlet resultaterne fra sidste års sikkerhedstester og på ny kategoriseres alle Subaru-modeller på det amerikanske marked som ”Top Safety Pick”. Det betyder, at Subaru opretholder sin position som det eneste bilmærke, der år efter år får udnævnt alle deres bilmodeller som de bedste i deres klasser.

Det er forsikringsorganisationen ”The Insurance Institute for Highway Safety” som siden 2006 har sammenholdt og klassificeret bilerne.

Forsikringsselskaber har om nogen interesse i, at deres kunders biler er sikre. Derfor er resultaterne i netop IIHS af stor betydning også internationalt, for Subaru bygger deres biler til verdensmarkedet og bilerne er i det store hele ens overalt på jorden.

Bilerne klassificeres af IIHS på ægte amerikansk vis efter deres sikkerhedsmæssige egenskaber.

Ud af den samlede portefølje af biler udvælges et lille antal (64 i 2020), som enten klassificeres som Top Safety Pick eller Top Safety Pick+ (23 i 2020) heraf satte Subaru sig på hele 4 placeringer – foruden XV, Forester og Outback modtog også Legacy (som ikke sælges i Europa) udmærkelser.

”TSP+” betyder, at foruden en kollisionssikker grundkonstruktion har bilerne også velfungerende førerassistentsystemer, herunder automatisk nødbremse med fodgænger genkendelse.

Efter sidstnævnte klassificering er det, set med danske øjne og i forhold til de biler, der markedsføres herhjemme, interessant, at i kategorien for mellemklassebiler finder man Subaru Outback. Og i Top Safety Pick+ kategorien for små SUV’er (de har et andet forhold til bilers størrelse i USA) indgår Subaru Forester, som er klart den mest populære af Subarus biler på det danske marked.

SUBARU Nordic AB har aktiviteter i Danmark herunder Færøerne og Grønland, Sverige, Finland, Estland, Letland og Litauen. I 2005 lå det samlede salg for de seks lande på under 1000 biler, men et målrettet arbejde har givet en fremgang på mere end 800 procent, idet 2013 bliver nyt rekordår for Subaru Nordic med et samlet salg på mere end 8.000 enheder.

SUBARU har i vores nabolande, Tyskland og Sverige, de mest tilfredse bilejere ifølge de største forbrugerundersøgelser.

 

Del gerne artiklen hvor du ønsker...
Translate »