Madspil kan reduceres ved obligatoriske doggybags på restauranter, og et nyt koncept tilbyder nu ”Treatbox”, som modsat plastik er produceret så de er biologisk nedbrydelige

Af OutCom A/S

Landbrug & Fødevarer har netop offentliggjort deres forslag om at gøre doggybags obligatoriske for danske restauranter. Et nyt partnerskab har løsningen i form af en ny bæredygtig ”Treatbox”. Den nye madspildsløsning er 100 % biologisk nedbrydelig og et nyt alternativ til de traditionelle doggybags af plastic og folie, som i dag anvendes til restauranters tallerkenspild.

Bag Treatbox konceptet står et partnerskab bestående af Unilever Food Solutions, KLS Pureprint og REFOOD mærket. Partnerskabet vil nu introducere konceptet til restauranter og kantiner over hele landet.

Doggybag version 2.0

”Tiden er moden til en fornyelse af doggybag tankegangen i Danmark,” siger Marie Fønss, sekretariatsleder i REFOOD mærket. ”Tal fra Miljøstyrelsen viser, at professionelle storkøkkener, herunder hoteller, restauranter og kantiner producerer ca. 60.000 tons madspild om året. Heraf er det spild, som stammer fra gæsternes tallerken en meget stor del af det samlede spild – faktisk helt op mod 43% på restauranter. Og det er dette problem, vi vil gøre noget ved”.

Danske virksomheder og forbrugere er generelt gode til at bekæmpe madspild. Men vi tager ikke vores rester med hjem, når vi går på restaurant. Brugen af doggybags er en indgroet del af kulturen i mange andre lande, men forbavsende få danskere har taget konceptet til sig, når de går på restaurant.”

Hun og partnerskabet mener, at barriererne har rod i vores kultur: ”Mange synes, at det er pinligt at bede om at få rester med hjem, fordi de tror, at det virker nærigt. Og der er også en udbredt skepsis ift. at pakke forskellige typer madrester i en pose.”

Den nye TreatboxTM går ind og overkommer disse barrierer. Både når det gælder æstetik, convenience og bæredygtighed er den en kvalitetesforbedring af den traditionelle doggybag. Boxen leveres til restauranterne i en holder til bordet, så gæsterne selv kan folde og fylde den med de rester, som de ønsker at tage med hjem. Og for restauranter/kantinen betyder det en væsentlig tidsbesparelse – udover at det sparer store ressourcer til håndtering af affaldet.

Den kan naturligvis også anvendes af tjenere og køkkenpersonale i restauranter, som foretrækker at fylde Treatboxen for gæsterne som en del af deres servicekoncept.

Der er gode grunde til at takke ja til en TreatBox:

  • Man undgår spild af god mad.
  • Man sparer tid og penge.
  • Man gør noget godt for miljøet.
  • Man har dejlig mad til en aftensnack, frokost næste dag – eller noget godt til hunden.

Forbrugerne vil gerne

Treatbox partnerskabet gennemførte i efteråret 2016 en undersøgelse med 500+ danske forbrugere, hvor 75 % svarede, at de ville takke ja, hvis de blev tilbudt en doggybag. Samme undersøgelse viste også, at 95 % mener, at det er god kundeservice, når en restaurant tilbyder doggybags – mens kun 25% har fået tilbuddet.

… og restauranterne er klar

”Vi har haft meget positive dialoger med vores kunder under udviklingen af Treatbox,” Siger Dung Nguyen, Marketing Manager hos Unilever Food Solutions. ”Mange restauranter vil gerne i gang med at tilbyde deres gæster resterne af et godt måltid, da det både reducerer madspildet og udgifterne til bortskaffelse af affald. Og den nye box er med sin brugervenlighed og sit lækre design et stærkt branding værktøj for restauranter, der vil signalere til deres gæster, at de tænker og arbejder bæredygtigt,” siger Dung Nguyen.

TreatboxTM er en bæredygtig løsning på flere fronter. Udover at spare ressourcer til tilberedning af mad og bortskaffelse af affaldet – så er selve æsken også bæredygtig. Den er produceret hos KLS Pureprint, som er specialister inden for bæredygtige tryksager og emballager: ”Æsken er 100 procent biologisk nedbrydelig, den indeholder ingen skadelige kemikalier eller tungmetaller i æsken – og den er godkendt til at være i direkte fødevarekontakt,” siger Jakob Thomasen, Nordisk Salgschef i KLS Pureprint. Han uddyber: ”Det er rigtig vigtigt for os, at der er sammenhæng mellem det, som vi siger, og det vi gør. Så selvfølgelig skal en æske mod madspild være bæredygtig.”

Foreløbigt lanceres TreatboxTM i Danmark. På sigt er planen at udbrede konceptet i øvrige Norden og Europa. ”TreatBox er miljøansvar og god service pakket ind i en praktisk boks med grønne budskaber – og prisen er så lav, at vi fint kan konkurrere med take-away emballager. Derfor er det kun naturligt at tænke internationalt,” siger Jakob Thomasen.

Ja tak fra en af verdens største restaurantkæder

IKEA, som driver verdens 7. største restaurantkæde med en omsætning på 1,7 mia. Euro i virksomhedens restauranter, bistroer og medarbejderkantiner, er meget positiv.

Jonas Engberg, Sustainability Manager hos IKEA i Danmark, siger: ”Treatboxen er helt i tråd med IKEAS globale bæredygtighedspolitik og vores indsats for konstant at reducere madspildet i vores køkkener og restauranter. Og netop fordi vi i Danmark er langt fremme i kampen mod madspild, er det helt naturligt for os – som det første skridt – at teste Treatbox konceptet i et af vores danske varehuse. En proces, som vi tager fat på hen over sommeren.”

 

Del gerne artiklen hvor du ønsker...
Translate »