Optræder der såkaldte troldebander i jagtdebatten på de sociale medier? Og hvordan ser de to formandskandidater på jægernes brug af Facebook ? 

Af Redaktionen

Jægerne har i høj grad taget de sociale medier til sig.

Hver dag deles der alt fra opskrifter til billeder og gode jagtoplevelser.  De sociale medier anvendes også til at udbygge netværket og oprette nye venskaber.

Alligevel står de sociale medier ofte for skud. Især når jægerne krydser klinger og der debatteres. Da kan ”tonen” jæger og jæger imellem kamme over.

Det er næppe tvivl om, at det har givet debatten på de sociale medier et belastet ry. Alt for mange jægere med viden og indsigt, holder sig ude af diskussionerne. De vil ikke deltage på det niveau, som har udviklet sig.

I september vælger Danmarks Jægerforbund ny formand og en del af valgkampen foregår på de sociale medier. Derfor er det nærliggende at spørge de to kandidater Claus Lind Christensen og Jesper Lindgaard om hvordan de ser på deres egen og jægernes brug af de sociale medier.

De åbne spørgsmål er rejst herunder: 

Bemærk at vilkårene for at deltage er beskrevet tidligere … og at det naturligvis er helt frivilligt at svare på de fremsendte spørgsmål … Det er et tilbud og ikke en pligt.

NETNATUR.DK

1

De sociale medier er på mange måder blevet en del af jagtens ansigt udadtil. Hvad mener I, at jægerne især skal tænke på, når de optræder på de sociale medier, hvor andre ”ikke jægere” også ser deres opslag?

2

Tonen på de sociale medier står ofte for skud. Det hævdes den til tider er alt for hård og direkte – og til tider meget personlig. Hvad vil I gøre for at ændre debat-tonen og medvirke til en mere respektfuld debat – jæger og jæger imellem?

3

Har tillidsfolk i Danmarks Jægerforbund et særligt ansvar, når det gælder om at sende et signal og optræde som rollemodel på de sociale medier?

4

Udarbejdelse af jagtetiske debatregler har været nævnt som en mulighed for i det mindste at få nogle rammer for en respektfuld debattone. Er det noget I vil medvirke til?

5

Det hævdes til tider, at der på Facebook optræder en eller flere såkaldte ”Trolde-Bander”, som skulle bestå af organiserede personer, der samler sig omkring sager eller fremtrædende personer eller politiske spørgsmål og retninger. Formålet med disse Troldebander skulle være, at man kan sende ”hele banden” ind i debattråde og dermed fortegne stemningen til emner, der bliver debatteret. Og formlen skulle ifølge postulaterne være enkel og ligetil: Gå efter budbringeren og fjern fokus fra emnet.

Hvordan ser I på dette? Er det noget I er bekendt? Eller er det ligefrem noget, som I selv gør brug af ? Og hvordan ser I på denne form for velorganiseret debat? Er det inden for skiven af god og etisk opførsel på de sociale medier?  

 

Del gerne artiklen hvor du ønsker...
Translate »