banner_985x232_nyvraa

Et lovforslag er i al ubemærkethed på vej, hvor man gennem en liberalisering af lodsloven spiller hasard med havmiljøet

Af Peter Thisted

Som det er i 2014, så anbefaler den Internationale Maritime Organisation (IMO), at der skal lods ombord på skibe mellem Gedser og Skagen, når de stikker mere end 11 meter i dybden. Denne anbefaling bliver der i forvejen set stort på. Det danske lodstilsyn anbefaler kun, at der tages lods ombord mellem Grenå og Skagen, hvis skibe stikker dybere end 13 meter.

I det nye forslag bliver det i praksis muligt at tage en lods ombord fra Tibet, som kun har gennemgået få måneders uddannelse.

Brugerfinancieret

I dag er det faktisk således, at lodsordningen er 100% brugerfinansieret. Det koster med andre ord ikke de danske skatteydere én krone, at have en veluddannet lods ombord på et skib. Lodsen har et stort ansvar og står som garant for, at skibet ikke grundstøder i dansk farvand.

Den sidste store katastrofe vi havde i Danmark var i 2001, hvor en russisk tanker med 33.000 ton olie grundstødte ud for Møn med katastrofale følger for faunaen, da 2.700 ton olie slap ud. Ved den lejlighed omkom 4.000 havfugle.

I dag sejler der både flere og større skibe gennem dansk farvand – og 20.000 ton lækket olie kan nemt blive resultatet af en grundstødning ifølge Søfartens ledere, som mener 2001-katastrofen kan komme til at ligne en øvelse i forhold til, hvad der i dag kan ske. Noget, som det danske miljøberedskab overhovedet ikke er gearet til. Vi kan med hjælp fra vore nabolande klare olieudslip op til 5.000 ton.

Billigere for skibstrafikken

Grundlaget for lovændringen forklares med, at det skal blive billigere for skibstrafikken. Men tildelingen af denne rabat har man så åbenlyst valgt at se stort på de mulige konsekvenser for havmiljøet.

I de sidste 2 år, er der sket ikke færre en 3 grundstødninger i dansk farvand – heldigvis uden alvorlige olielækager. Men er det virkelig en alvorlig ulykke der skal til, for at åbne politikernes øjne?

For nærmere information kan hele lovforslaget læses her hos SØFARTSSTYRELSEN