Det er blevet billigere at være medlem af Rejsegarantifonden, da der skal stilles lavere garantier end tidligere. Mindre rejseudbydere kan helt slippe for at stille garanti

Af Rejsegarantifonden

Rejsegarantifonden skal efter 1. juli 2018 ikke dække kunder, der køber pakkerejser og/eller sammensatte rejsearrangementer hos udbydere, som ikke er registreret i fonden.

Det vil være afgørende, om udbyderen var registreret på det tidspunkt, hvor kunden købte rejsen. Det må forventes at medføre, at kunderne vil have øget fokus på vigtigheden af at købe rejser hos udbydere, som er registreret i fonden. Kunderne kan på vores hjemmeside søge på, om en bestemt rejseudbyder er registreret i fonden.

Hidtil har alle kunder været dækket, uanset om rejseudbyderen var registreret i fonden eller ej.

Der indføres et nyt begreb – ”sammensatte rejsearrangementer” – hvor kunder, der selv ”pakker” deres rejse, bliver bedre beskyttet, end de er i dag, men ikke så godt som hvis de køber en pakkerejse.

Den erhvervsdrivende, der fx udbyder indkvartering og har et kommercielt link på sin hjemmeside, hvorigennem kunden hos en anden erhvervsdrivende køber et andet element i rejsen (fx koncert), skal registreres i fonden og stille garanti for indkvarterings-omsætningen, hvis kunden har købt koncertydelsen senest 24 timer efter at han købte indkvarteringen.

Definitionen på et sammensat rejsearrangement gælder i hele EU/EØS.

For yderligere information kan du læse vores notat om sammensatte rejsearrangementer her

Oplysningsskemaer vedrørende sammensatte rejsearrangementer fremgår her (side 14-18):

Lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer

Udvides:

Billeje bliver et selvstændigt element i en pakkerejse på lige fod med transport, indkvartering og anden turistmæssig ydelse.

Man vil betragte det som en pakkerejse, hvis de forskellige elementer (transport, indkvartering, turistmæssig ydelse, billeje) udbydes, sælges eller faktureres til en samlet pris, eller betegnes som en pakkerejse, selv om de forskellige elementer købes hos forskellige erhvervsdrivende.

Indskrænkes:

Der foreligger ikke længere en pakkerejse, hvis en kunde i første omgang køber fx indkvartering (og får en faktura på det) og nogle måneder efter køber fx transport (og får en faktura på det) – selv om begge dele købes hos den samme udbyder.

Sådanne produkter har altid været betragtet som pakkerejser/rejsearrangementer omfattet af fondens dækning (når ydelse nr. 2 var aftalt), men det vil ikke være tilfældet efter 1. juli 2018, med mindre det samlede produkt fra starten var udbudt som en ”pakkerejse” (eller lignende betegnelse) eller blev udbudt til en samlet pris.

Definitionen af en pakkerejse gælder i hele EU/EØS.

Den ordinære garantiskala bliver reguleret, så rejseudbydere med tilfredsstillende kapitalberedskab skal stille lavere garantier end efter de nuværende regler.

Fx skal der slet ikke stilles garanti, hvis den årlige omsætning er under 1 mio. kr.

Ny garantiskala

Er omsætningen ikke over 1 mio. kr., stilles der ikke garanti.

Ved en omsætning på mere end 1 mio. kr., men ikke over 5 mio. kr., er garantien 150.000 kr.

Ved en omsætning på mere end 5 mio. kr., men ikke over 10 mio. kr., er garantien 300.000 kr.

Ved en omsætning på mere end 10 mio. kr., men ikke over 15 mio. kr., er garantien 600.000 kr.

Ved en omsætning på mere end 15 mio. kr., men ikke over 50 mio. kr., er garantien 900.000 kr.

Ved en omsætning på mere end 50 mio. kr., men ikke over 100 mio. kr., er garantien 1,35 mio. kr.

Ved en omsætning på mere end 100 mio. kr., men ikke over 250 mio. kr., er garantien 1,8 mio. kr.

Ved en omsætning på mere end 250 mio. kr. er garantien på 2,25 mio. kr. og yderligere 1 mio. kr. for hver 100 mio. kr., omsætningen overstiger 250 mio. kr.