Skibby Både Aps., der har produceret Mopa siden 1978, lukker, men den populære båd er still going strong efter et andet koncept, idet nye Mopa i fremtiden vil blive apteret to steder, nemlig i både Skibby og Thisted

Af Redaktionen

Niels Bierre Hansen, Skibby, fabrikant af den populære 17-fods allround båd siden 1978, får alligevel ikke lov til at gå på pension på fuldtid, sådan som han ellers havde ønsket det, da han for nogle år indledte et ejerskifte af virksomheden med domæne i Skibby Hovedgade 49. Efterfølgeren, Michael Andersen, nåede nemlig ikke at tage over, før den finansielle krise gav ham kolde fødder, og han trak sig.

Tilbage stod Nils Bierre Hansen så igen med rettighederne til Mopa, som i hans regi er blevet produceret i tæt ved 800 eksemplarer. Men at fortsætte i det hidtidige regi havde han ikke lyst til. Firmaet, Skibby Både Aps., er derfor blevet lukket, og firmaets revisor er ved at afslutte dette kapitel, samtidig med at rammerne for fortsættelsen af Mopa efter et andet koncept er blevet udformet. I denne proces er Mopas hidtidige domæne i Skibby Hovedgade 49 blevet afviklet, og lokalerne er nu udlejet og indrettet til elinstallationsværksted.

Mopa får nyt domicil på Nils Bierre Hansens privatadresse, Vibevej 9 i Skibby, hvor der er indrettet værksted og reservedelslager i kælderen under villaen, indtil et nyt værksted skyder op ved siden af. Her vil han i fremtiden aptere nye Mopa til købere på Sjælland og Fyn, mens Mopa til jyske købere fremdeles vil blive apteret af Simon Kortegaard, Thisted. Skroget til Mopa vil fortsat blive produceret af Thomas Pedersen, Langø Skibs- og Bådebyggeri nær Nakskov. Han har gennem de sidste tre år støbt skrog til Mopa. Nils Bierre Hansen slipper derimod for den regnskabsmæssige side af sagen, idet al salg af såvel Mopa som reservedele vil gå igennem broren, Lasse Bierre Hansens firma, Skibby Cykler Aps., Skibby Hovedgade 47. –

Selv om jeg påtager mig at betjene fynske kunder, så vil jeg dog få assistance af Lars Hansen, Faaborg, fastslår Nils Bierre Hansen og fortæller samtidig, at der i 2010 kun blev bygget to nye Mopa mod henholdsvis 10 og 11 i 2009 og 2008. I øjeblikket er én ny Mopa ved at blive bygget, men derudover er der ikke andre nybygninger i ordrebogen.

– Vi har derimod ordre på ændringer på en del brugte Mopa. Desuden har vi formidlet salget af en del brugte Mopa, siger Nils Bierre Hansen, og blandt sidstnævnte har han haft fingeren med i salget af strandjagtnørd Ole Andreasens brugte Mopa. På årsbasis medvirker han i cirka 60 ejerskifter af Mopa, som i snit har den samme ejer i 13-14 år. – Selv om Mopa således fortsætter, blot på en lidt anden måde end før, så vil jeg alligevel være interesseret i, at en anden kan overtage Mopa på sigt, siger Nils Bierre Hansen, der glæder sig utroligt meget over, at han i de indtil nu 33 år med Mopa endnu ikke har oplevet, at en Mopakøber er blevet sur på ham. Han har derfor heller aldrig været trukket i retten af en utilfreds kunde. Efter overtagelsen af rettighederne til Mopa i 1978 efter opfinderen,

Karl-Erik Hvid, der havde fremstillet 150 Mopa 2, udviklede og forbedrede Nils Bierre Hansen modellen. Først så Mopa Senior dagens lys. Dernæst kom Mopa Sprint, før Mopa Patrol, der stadig er den aktuelle model, forlod beddingen. I starten blev Mopa og andre jagtfartøjer fremstillet på eget værksted i Skibby, men siden 1984 er bådene blevet fremstillet eksternt. Skibby Både har dog stået for apteringen og montering af elektrisk udstyr og motor.

Den foretrukne motor er i dag en 20 HK Honda, hvor man i starten brugte Mariner. – Vores valg har vist sig at være rigtigt, for der sejler stadig mange Mopa rundt med Mariner motor, siger Nils Bierre Hansen, men da han følger med tiden, så lægger han heller ikke skjul på, at hvis der en dag skulle dukke en motor op, der skulle vise sig at være bedre end den uovertrufne Honda, så ville han heller ikke tøve ét sekund med at skifte. Mopa vil i fremtiden blive fremstillet i en lysegrå farve, men vil på bestilling kunne leveres i en mørkegrå udgave til havjagt. Prisen for en Mopa Patrol med 20 HK Honda med powerlift og trailer er cirka 120.000 kroner. Bestillinger på Mopa og reservedele kan ske til dels Nils Bierre Hansen, tlf. 4752 7670 og Simon Kortegaard, Thisted, tlf. 4092 8731.

Mopa

Det nye koncept for Mopa får ingen indflydelse på det årlige Mopatræf. Dog er det ikke længere Nils Bierre Hansen, der står for arrangementet, som har socialt samvær som det eneste formål, idet det er lagt i hænderne på Mopaklubberne. Sidste år stod Øernes Mopaklub således for Mopatræffet i farvandet omkring Møn med udgangspunkt i Vordingborg. I år henlægges Mopatræffet til Limfjorden med Jysk Mopaklub som arrangør.

Træffet vil i lighed med alle de foregående år blive afviklet i Kristi Himmelfartsferien, i år fra 2.-5. juni. Normalt deltager – afhængig af vejret – mellem 50 og 60 Mopa med tilsammen godt 100 mennesker i træffet, hvor der hygges, fiskes og gås på opdagelse til den store guldmedalje. Træffet bekræfter  til fulde brandet, at Mopa ikke blot er en båd, men en livsstil.

Del gerne artiklen hvor du ønsker...
Translate »