Statens Luftfartsvæsen er den rette myndighed at klage til, når et flyselskab ikke overholder sine forpligtelser.

Af Henning Kørvel

I min historie ”Jagtrejse gik i vasken” på Netnatur.dk. informerede jeg om den manglende forbrugerbeskyttelse, der knytter sig til køb af flybilletter i udlandet, og noget går galt – typisk aflysning af et fly.

Alligevel er jagtrejsende (såvel som almindelige turister), der køber flybilletter i udlandet, ikke totalt på Herrens mark i fx tilfælde af aflysning af et fly, den planlagte rejse ikke kan gennemføres, og man gerne vil have de penge der er betalt for flybilletten, retur.

Når et flyselskab ikke overholder sine forpligtelser i henhold til EU-forordningen om flypassagerers rettigheder, så kan man nemlig klage til Statens Luftfartsvæsen: www.slv.dk

Forudsætningen er, at flyet der af den ene eller anden grund, svigter, skulle afgå fra en dansk lufthavn.

– Hvis det derimod skulle afgå fra en lufthavn uden for Danmark, så kan der alligevel klages til Statens Luftfartsvæsen, som så videresender klagen til den rette myndighed i det pågældende land, fastslår Annelise Buch, informationsmedarbejder i Forbruger Europa.

En klage over et luftfartsselskab kan også sendes til Forbruger Europa, som i lighed med ved indgivelse af klagen til Statens Luftfartsvæsen, så blot videresender den til rette myndighed i det aktuelle land.

Forbruger Europa – www.forbrugereuropa.dk – er en del af et europæisk netværk af forbrugercentre, der samarbejder på tværs af grænserne for at hjælpe forbrugere med problemer i forbindelse med køb over grænserne i EU. Forbruger Europa er finansieret af Forbrugerstyrelsen og EU-Kommissionen.

 

 

 

Del gerne artiklen hvor du ønsker...
Translate »