”Det er slet ikke dokumentar”, lyder det fra jægere på de sociale medier, der undrer sig over, at jægerne er på løn og at alle lydeffekter i den biografaktuelle Safari er bygget op i et dansk studie

Af Redaktionen

Den aktuelle biograffilm Safari, som er udgivet med støtte fra Det Danske Filminstitut, har sat sindene i kog i dele af det danske jagtmiljø.

Filmen er slet ikke en dokumentar, lyder kritikken fra danske jægere, der undrer sig over, at de medvirkende i filmen alle var på løn og at alt lyd er renset fra optagelserne og genskabt i dansk studie.

WWF kan godt understøtte trofæjagt

I OMTALE af filmen set på KINO.dk lyder det: Dokumentarfilmen ‘Safari’ tager til Namibia ud på savannen, hvor jagtturister kører ud i bushen, ligger på lur og udser sig deres bytte. Safarigæsterne skyder, græder af spænding og poserer foran det dyr, som netop er blevet nedlagt. Filmen ‘Safari’ er et indblik i jagtsafariens verden, som formentlig vil vikre grænseoverskridende for mange. Den østrigske instruktør, Ulrich Seidl, har tidligere udforsket menneskets mørkere sider, og han stod bag den roste, kontroversielle Paradis-trilogi bestående af Paradis Håb, Paradis Kærlighed og Paradis Tro.

Dermed er Safari en film, og kan ikke markedsføres som en dokumentar, lyder kritikken (se billedtekst).

Instruktøren Ulrich Seidl er kendt i det internationale filmmiljø for ikke alene stærke visuelle film, men også for at producere film, hvor lyden er ganske stærk og virkningsfuld, når han udforsker menneskets mørkere sider (se billedtekst).

I Safari kommer dette bl.a. til udtryk under en lang scene, hvor halsen på en nedlagt giraf skæres over. En voldsom scene, som instruktøren åbenbart har fundet nødvendig, da vi må kunne forholde os til brutaliteten, når vi tillader, at europæer gæster det sydlige Afrika som trofæjægere.

Men lyden af hals-overskæringen er som alle andre lyde i filmen åbenbart skabt i et dansk studie. Det kan man høre på Radio 24/7, som har en snak med den danske medproducer Sigrid Jonsson Dyekjær, der har været med til bl.a. at opbygge det unikke lydunivers, hvor alle medvirkende har fået tildelt sine helt egne lyde.

Ikke så almindeligt

Sigrid Jonsson Dyekjær medgiver, at det ikke er så almindeligt indenfor dokumentar-genren, men at lyden i filmen kan være meget virkningsfuld for selve oplevelsen. Selv mener hun, at den nye Safari måske er 60-70% lyd og resten meget virkningsfulde billeder.

Jægerne i filmen mener hun heller ikke er karikerede, som det har været fremført, men egentlig ret repræsentative for mennesker i Østrig, hvor der f.eks. er mange hvide overvægtige. Selv om instruktøren er kendt for at finde personer til sine film med kant, er det ifølge den danske medproducent alligevel lykkes at finde persontyper, som man kan relatere sig til, selv om de har denne særlige interesse det er at gå på jagt.

Biografaktuelle Safari kan ses i landets største byer.

Under samtalen med Radio 24/7 gør hun ligeledes lytterne opmærksom på, at filmen også har morsomme indslag.

Den er ikke kun grotesk og voldsom, men har også elementer af skandinavisk ironi, understreges det.

Dermed er filmen ikke kun ”ubehagelig og deprimerende i sin skildring af groteske menneskeskæbner”, som det er blevet fremhævet på en hjemmeside, understreger Dyekjær.

Hvorvidt filmen Safari er dokumentar eller fiktion vil der nok være mange meninger om – især da Ulrich Seidl er kendt for at bryde grænserne og gøre det vanskeligt at skelne mellem genrerene. Den danske co-producer mener dog, det er formildende, at instruktøren ikke gør forskel, men tilgår alle sine produktioner som film-produktioner.

Dette forhold vil dog næppe tilfredstille de jægere, der føler sig karrikeret i filmens fremstilling af den sydafrikanske jagtturisme, og i kritikken af filmen rettes der også fokus på Det Danske Filminstitut, som er en statsinstitution under Kulturministeriet.

Ifølge filmloven er Filminstituttets hovedformål at fremme filmkunst, filmkultur og biografkultur i Danmark ved bl.a. at varetage følgende opgaver:

At yde økonomisk støtte til manuskriptudarbejdelse, udvikling, produktion, lancering og forevisning af danske film og at sikre distribution af danske film.

At udbrede kendskabet til danske og udenlandske film i Danmark og at fremme salget af og kendskabet til danske film i udlandet.

At sikre bevarelsen af film og dokumentationsmateriale om film, at indsamle film- og tv-litteratur, at forske og at gøre samlingerne tilgængelige for offentligheden.

At sørge for et bredt udbud af publikumsrettede aktiviteter om film.

At sikre en løbende dialog med filmbranchen og væsentlige brugergrupper om Filminstituttets virksomhed.

At fremme professionelt eksperimenterende filmkunst og talentudvikling gennem drift af værksteder.

At sikre produktion af oplysende film bl.a. til undervisningsbrug.

Danske debatører mener ikke, at det ligger indenfor for Filminstituttets formålsparagraffer, at yde støtte til en udenlandsk instruktørs personlige skildring af østriske jægere på jagt i det sydlige Afrika.

Lyt herunder til programmet på Radio 24/7. Indslaget starter ca. 35. minutter inde i udsendelsen.

Radio 24/7