SAA’s forbud mod transport af jagttrofæer, får næppe betydning for danske jægere. Det vurderer dansk trofæ-speditør, der ikke kan udelukke, at SAA’s nye politik vil sprede sig …
Af Redaktionen
South African Airways overraskede det meste af jagtrejsebranchen, da en talsmand for flyselskabet udtalte følgende:
“Vores luftfartsselskab har besluttet, at det vildt som velhavende udlændinge kommer til at skyde i Afrika, ikke kommer med dem hjem igen. ”
Udtalelsen og den officielle baggrund for samme blev offentliggjort på Netnatur.dk fredag den første maj.
LÆS OGSÅ: South African Airways lukker ned for transport af jagttrofæer
SAA’s udmelding rejste en række spørgsmål i relation til den danske jagtrejsebranche, som hvert år sender et stort antal jægere til Sydafrika.
Hvilke konsekvenser får SAA’s nye politik for danske jægere, var det helt store spørgsmål, som fulgte i kølvandet af den nye kurs, som SAA havde stukket?
Beslutningen kom meget overraskende. Ikke mindst da det er alment anerkendt, at jagtturisme er med til at genere det økonomiske fundament for naturbevarelse i store dele af det sydlige Afrika.
Branchen blev da også bogstaveligt talt taget på sengen og i løbet af weekenden lykkedes det ikke redaktionen at få fyldestgørende svar på hvilke konsekvenser SAA’s politik vil få for danske jægere, som rejser på jagt i Sydafrika.
Er det alle trofæer, der er omfattet af forbuddet? Eller er det kun særlig truede dyrearter, som f.eks. næsehorn selskabet ikke længere ville transportere, som en pressemedelse fra SAA antyder.
Marlene Jürgensen fra Labrador Carco har været i dialog med sit sydafrikanske netværk og konklusionen herfra er, at det er alle trofæer, som nægtes adgang til det sydafrikanske luftfartselskab. Ikke kun arter optaget på CITES liste over særlig sjældne og truede dyrearter, selv om udmeldingerne fra SSA på det område endnu virker uklare.
– Det er naturligvis en meget opsigtsvækkende beslutning, siger Marlene Jürgensen til Netnatur.dk. Hun tvivler dog på, at det vil få konsekvenser for de skandinaviske jægere.
– SAA transporterer ikke jagttrofæer til Europa, da stort set alle jagttrofæer går gennem Turkish Arilines og Qatar. Desuden tilgår de fleste afrikanske jagttrofæer Europa via skib.
– Det vil måske ramme amerikanske jægere, men forbuddet vil næppe påvirke danske, svenske og norske jægere, som vi i udpræget grad betjener, oplyser Labrador Carco, som har specialiseret sig i hjemtransport af jagttrofæer fra hele verden.
Marlene Jürgensen kan dog ikke helt udelukke, at beslutningen alligevel kan påvirke skandinaviske jægere på lidt længere sig.
– Helt udelukkes, at f.eks. danske jægere bliver berørt af beslutningen, kan det naturligvis ikke. For nogle år siden oplevede vi et lignede eksempel i Namibia, hvor er luftfartselskab lukkede helt ned.
– Det betød, at de øvrige selskaber benyttede situationen til at hæve priserne. Faktisk med helt op til 30 procent. Ikke fordi det var nødvendig, men fordi det kunne, da konkurrencen mellem selskaberne var mindsket.
– Mine samarbejdspartnere i Sydafrika har anvendt weekenden til at tjekke holdningen hos de øvrige luftfartselskaber og her er der ingen ko op isen. Alt er som det plejer.
– Men om nogle af de øvrige selskaber fristet til at følge den kurs, som SAA har udstukket, kan naturligvis ikke helt udelukkes, men det er næppe sandsynligt slutter Marlene Jürgensen.