Den 14. maj er det 50 år siden, at Subaru præsenterede sin unikke boxermotor i modellen Subaru 1000. I dag har Subaru fremstillet 16 millioner boxermotorer …

Af Pressemeddelelse

Siden introduktionen har Subarus udviklingsingeniører holdt fast i boxerkonceptet, og de har forfinet teknologien, fordi boxermotoren har en række fordele. Stemplerne arbejder for eksempel horisontalt – de ”bokser” mod hinanden – så kræfterne bliver udlignet. Det giver en jævn motorgang uden behov for ekstra balanceaksler.

”Derudover kan motoren konstrueres fladt på grund af stemplernes placering, og det giver bilen en bedre balance,” forklarer Niels Thaning, som er dansk salgsdirektør for Subaru Nordic. ”Boxermotoren kan placeres lavt i chassiset, så selv om vores SUV’er og cross-overs har stor frihøjde, har de stadig et lavere tyngdepunkt end de fleste.”

En vigtig del af drivlinjen

Subaru Boxermotoren er en integreret og vigtig del af hele den symmetriske drivlinje med det velkendte firehjulstræk, der udmærker alle modeller fra Subaru. Motoren kan placeres centralt i lige linje med gearkasse og drivlinje, hvad der giver bilerne meget sikre køreegenskaber.

”Hele det symmetriske, integrerede princip er unikt for Subaru, og vi har aldrig fraveget det, fordi det i praksis fungerer fantastisk. Vores danske kunder ønsker typisk en aktiv og inspirerende fritid, og den kan de udforske i en Subaru. Derfor er 50 års-jubilæet relevant, og derfor forlader alle vores biler stadig fabrikken med en boxermotor under motorhjelmen.

Del gerne artiklen hvor du ønsker...
Translate »